Szczerze muszę przyznać, że zanim nie przeczytałem o krzemie przy okazji napisania artykułu o piwie to nie wiedziałem, że jest on aż tak potrzebny naszemu organizmowi. Pomijając to, iż wykorzystywany jest w wielu przemysłach (m.in. podzespoły i przekaźniki w komputerach są oparte na krzemie) i to, że jest najpospolitszym pierwiastkiem w skorupie ziemskiej (ok. 25%), to w naszym organizmie jest go więcej nawet niż tak istotnego dla naszego życia żelaza!


 

Wiele mówi się o mocnych kościach i dużym zapotrzebowaniu na wapń i witaminę D, aby przeciwdziałać osteoporozie w przyszłości. Jednak nie wiem z jakiego powodu pomija się fakt, iż właśnie krzem odgrywa szczególną rolę w funkcjonowaniu i tworzeniu tkanki łącznej. Poprawia mineralizację i gęstość kości oraz bierze udział w tworzeniu kolagenu.

W naszym ciele znajduje się około 7 g krzemu co powinno już świadczyć o jego istotnej roli, bo np. tak ważnego żelaza jest „tylko” 4,5 g. Do prawidłowego funkcjonowania ludzki organizm potrzebuje dziennie 20-30 mg krzemu. Przy czym zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest większe u mężczyzn niż u kobiet oraz wyższe dawki zalecane są osobom starszym i kobietą w ciąży. Z wiekiem poziom krzemu w zdrowych tkankach stopniowo zmniejsza się.

Krzem jest niezbędny w procesie wzrostu, wapnienia i mineralizacji kości. Jest również czynnikiem sieciującym struktury tkanki łącznej. Zaobserwowano korzystny wpływ tego pierwiastka w leczeniu takich schorzeń jak osteoporoza, miażdżyca oraz starzenie się skóry, paznokci i włosów.

Unikatową właściwością krzemu jest zdolność do wiązania metali ciężkich w nierozpuszczalne kompleksy, co zmniejsza ich toksyczne działanie. Kwas krzemowy jest dodatkowo antidotum na szkodliwe działanie glinu.

Najwięcej krzemu w ludzkim organizmie znajduje się w nerkach, wątrobie, skórze, kościach, śledzionie i płucach. We krwi krzem występuję w postaci wolnego kwasu, który nie jest związany z białkami.

Krzem występuje pospolicie w zbożach (szczególnie bogaty jest jęczmień i łuska jego ziaren), warzywach, w skórkach owoców, czosnku, szczypiorku i mleczku pszczelim. Kiedyś bardzo bogatym źródłem była woda pitna, ale obecnie krzem jest w dużym stopniu z niej usuwany podczas procesu oczyszczania. Aktualnie jednym z bogatszych źródeł kwasu krzemowego jest piwo. Jego zawartość wynosi średnio 20 mg/l. Krzem jest dobrze przyswajalny dopiero w formie kwasu krzemowego lub kwasu ortokrzemowego. W przyrodzie nie uświadczymy wolnego krzemu, ale nasz organizm potrafi uwodornić ten występujący w strukturach komórek roślin i w pewnym stopniu go wchłonąć.

piwo, krzem, właściwości

Nie da się ukryć, że wielbiciele „browara” mają teraz niezwykle silny argument wyższości złocistego trunku nad innymi napojami. Abstrahując od krzemu, w średniowiecznej Polsce, czyli w czasach kiedy do rzek wlewało się wszelkie nieczystości często pojono również dzieci piwem, bo nic innego, zdatnego do picia nie było.

Ziołami bogatymi w ten niezwykły pierwiastek są: skrzyp polny (zawiera go 60%!), podbiał pospolity, pokrzywa zwyczajna, rdest ptasi. Aczkolwiek, aby wydobyć z nich krzem w lepiej przyswajalnej formie należy je gotować na wolnym ogniu przez długi czas. Natrafiłem na taką recepturę na wywar ze skrzypu i pokrzywy: 1 łyżkę ziół zalać 2 szklankami wody i powoli gotować, aż zostanie połowa naparu.

Podsumowanie i zebranie właściwości krzemu:

*usuwa z komórek substancje toksyczne,

*uszczelnia i wzmacnia naczynia włosowate,

*poprawia elastyczność naczyń krwionośnych,

*zwiększanie wytrzymałości tkanki kostnej,

*wzmacnianie zdolność obronnych organizmu przeciw zakażeniom,

*zwalcza stany zapalne,

*bierze udział w ochronie przed chorobami serca,

*zapobiega przedwczesnemu starzeniu się,

*usuwa podrażnienia i stany zapalne skóry oraz poprawia jej ogólny wygląd,

*ogranicza wypadanie włosów i przyspiesza ich wzrost,

*wzmacnia paznokcie,

*polepsza pracę nerek,

*przyspiesza procesy bliznowacenia w gruźlicy,

*leczy astmę oskrzelową,

*działa wykrztuśnie,

*niektóre badania sugerują jego przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe i przeciwcukrzycowe działanie.

 jęczmień, krzem, właściwości

Głównymi objawami niedoboru krzemu jest zwiększona wrażliwość i suchość skóry, łamanie się paznokci i włosów, częste infekcje górnych dróg oddechowych, wiele schorzeń dotyczących stanu tkanki łącznej. Na niedobory wpływa nadmierne spożywanie przetworzonej i rafinowanej żywności (biała mąka, biały cukier, itp.), małe spożycie błonnika pokarmowego i wody mineralnej oraz nadmiar aluminium (glinu) w organizmie.

Ta ostatnia kwestia jest dość ciekawa, ponieważ wiele naczyń, w których przygotowuje się jedzenie jest aluminiowa, a są potwierdzone badania, iż glin może odkładać się w tkance mózgowej i prowadzić do choroby Alzhaimera…

Wychodzi na to, że na wiele chorób wpływa brak krzemu w diecie. Więc może lepiej zacząć od podstaw, czyli jadłospisu i sprawdzić, czy bóle stawów nie biorą się z niedoborów krzemu i czy może suplementowanie skrzypu polnego rzeczywiście pomoże na włosy, skórę i paznokcie.

Pozdrawiam i życzę zdrowia

Rafał


Coś niecoś o właściwościach piwa:

Piwo dla ochłody