Jeżeli chodzi o smaczne i zdrowe jedzonko kojarzące mi się z letnim porankiem to na myśl przychodzi mi swojski twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem. To tego świeża chrupiąca bułka. Sól i pieprz. Śniadanie idealne, zdrowe i lekkie.


Jak byłem małym chłopcem, a moja prababcia pielęgnowała przydomowy ogródek bardzo lubiłem czerwone rzodkiewki o ostrym smaku. Przyjęło się, że zjada się tylko podziemną część rzodkiewki, a liście się wyrzuca. Mało osób wie lub pamięta, że liście rzodkiewki mają więcej wartości odżywczych od korzeni.

O właściwościach liści rzodkiewki miałem zamiar napisać jeszcze na początku mojej przygody z blogowaniem za namową koleżanki ze studiów (pozdrawiam Gosie J). Jak się teraz okazało to od zawsze źle jadłem rzodkiewkę, bo liście są najwartościowszą częścią całej rośliny.

Liście rzodkiewki posiadają wielką moc odtruwającą organizm z toksyn oraz substancji kancerogennych. Działają przeciwzapalnie, a ich działanie przeciwnowotworowe jest nadzwyczaj duże, nawet większe niż brokułu. Liście ponadto są bogate w witaminę C (dwa razy więcej niż w cytrynie), fosfor, wapń i żelazo.

liście rzodkiewki

Korzenie oraz liście rzodkiewki mają zupełnie inny skład. Glukozynolany odpowiedzialne za antynowotworowe działanie występują w dużo większym stężeniu w liściach. Dzięki temu związkowi mają one nawet do 45 razy większą zdolność aktywacji enzymów odtruwających odpowiedzialnych za usuwanie kancerogennych związków z organizmu.

Glukozynolany w następstwie degradacji enzymatycznej (z udziałem enzymu mirozynazy), pod wpływem mikroflory jelitowej są prekursorami biologicznie aktywnych izotiocyjanianow oraz indoli, o właściwościach przeciwrakotworczych.

Pomimo tak dużych możliwości liście rzodkiewki w dalszym ciągu są w mniejszym stopniu przebadane niż kwiaty brokułu. Sok z nich pozyskiwany wykorzystywany jest przez dalekowschodnich terapeutów m.in w leczeniu żółtaczki.

Ważne jest żeby źródło naszych rzodkiewek było pewne i ekologiczne. Brzydkie, zbutwiałe liście z plamami nie będą miały tych samych właściwości leczniczych, co świeżo zerwane z własnego ogródka lub parapetowej uprawy.

Same liście mają specyficzny ostry smak, dzięki czemu można nadać charakteru surówkom lub zrobić smaczne dipy z ich dodatkiem. Można je podawać w postaci surowej, oczywiście po ówczesnym umyciu, a także, jako składnik ciepłych posiłków. Młode liście można również dodawać do zup, kiszonek, pesto i warzywnych smoothie.

Właściwości liści rzodkiewki:

  • silne działanie przeciwnowotworowe (silniejsze niż brokułu),
  • działanie odtruwające i oczyszczające,
  • poprawa trawienia i przemiany materii,
  • dobre źródło witaminy C (więcej niż w cytrynie),
  • źródło żelaza i wapnia (więcej niż w szpinaku),
  • wspomaganie leczenie żółtaczki,
  • reguluje ciśnienie krwi.

MAŁA AKTUALIZACJA

Na ogół jest bardzo mało wiarygodnych źródeł odnośnie informacji związanych z działaniem liści rzodkiewki. Z bardziej aktualnych znalazłem badania przeprowadzone na szczurach, potwierdzające iż liście rzodkiewki mają działanie przeciwnadciśnieniowe*.

Podawanie 90 mg etanolowego ekstraktu/ kg m.c. zmniejszyło ciśnienie krwi z 214 mm Hg do 166 mm Hg i był znacznie niższy niż w przypadku grupy kontrolnej i nadciśnieniowej.

Ekstrakt dodatkowo zwiększył stężenie NO w surowicy i aktywności enzymów przeciwutleniających, takich jak katalazy i peroksydazy glutationowe w czerwonych krwinek. Wzrosło również wydalanie jonów Na (+) zaobserwowane ich zwiększonym stężaniem w kale.

Źródła:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22977684

http://www.actahort.org/books/841/841_86.htm

 

Jeżeli macie jakieś ciekawe przepisy jak wykorzystać liście rzodkiewki to chętnie przeczytam je w komentarzach :)

Pozdrawiam Rafał

Inne ciekawe artykuły:

Por – dlaczego warto włączyć go do diety?

Witamina U, czyli co w kapuście siedzi

Karczoch na oczyszczenie organizmu

liście rzodkiewki, właściwości


Zapisz