Znajdź mnie na FB i IG -->

12 roślin wyjątkowo bogatych w witaminę C

Witamina C jest bardzo potrzebna naszemu ciału. Bez niej dosłownie zaczęlibyśmy się rozpadać. Przyjęło się uważać, że w kwaśnych roślinach jest jej najwięcej – bo to kwas askorbinowy. Tylko czy np. w cytrynie jest jej najwięcej?


Witaminę C odkrył w 1933 roku Albert Szent-Györgyi, wyodrębniając ją jako pierwszy z papryki. Jednak już w XVIII wieku lekarze zauważyli, że sok z cytryny podawany doustnie pacjentom z szkorbutem (gnilcem), pomaga w wyleczeniu.

Kwas askorbinowy potrzebny jest nam do prawidłowego wchłaniania żelaza z pożywienia, które jest niezbędne do budowy hemoglobiny. Białko to wchodzi w skład krwinek czerwonych i dzięki niemu mogą one transportować tlen do wszystkich tkanek w organizmie.

Bez witaminy C nie mogłaby zachodzić synteza kolagenu. Podstawowy składnik skóry, naczyń krwionośnych, ścięgien i stawów.  W 100 g cytryny jest około 50 mg witaminy C, a dzienna zalecana dawka to 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn. Lecznicze dawki są jednak znacznie wyższe.

Jeżeli nie cytryna to co warto włączyć do swojej diety?

12 roślin wyjątkowo bogatych w Witaminę C

12. Truskawki 56,7 mg

truskawka, witamina C

Słodki czerwony owoc kojarzący się głównie z ciepłymi letnimi dniami. Truskawki są nie tylko niskokaloryczne, ale i również bogate z potas niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Dobre źródło przeciwutleniaczy.

11. Papaja 61,8 mg

papaja, witamina C

Egzotyczny owoc pochodzący z Ameryki Południowej, gdzie niektóre okazy mogą warzyć nawet 6 kg (średnio do 2 kg). Ten tropikalny melon zawiera enzym papinę, która poprawia trawienie białek. Z tego powodu polecana jest na problemy z układem trawiennym.

10. Brokuły 93,2 mg

brokuł, witamina C

Bardzo dobre źródło przeciwutleniaczy, które są odporne na działanie wysokich temperatur. Ponadto zawarty w nich sulforafan może chronić wzrok przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Dobre warzywo w działaniach chemoprewencyjnych.

9. Kiwi 98,0 mg

kiwi, witamina C

Kiwi na skalę przemysłową uprawiane jest w Nowej Zelandii, ale pochodzi z podnóża Himalajów. Zielony owoc bogaty jest również z potas i foliany, więc jest on polecany kobietą w ciąży lub starającym się o dziecko.

8. Jagody goji do 148,0 mg

jagody goji

Według chińskich legend regularne ich spożywanie miało zapewnić długowieczność. Jagody goji na pewno mogą poprawić wytrzymałość i dodać witalności. Duża zawartość żelaza w połączeniu z witaminą C zapewnia lepsze wchłanianie tego minerału.

7. Natka pietruszki 177,0 mg

natka pietruszki, witamina C

Nasza rodzima roślina, która pomaga usunąć toksyny z organizmu, pomaga na problemy z układem rozrodczym kobiet, odświeża oddech i wspomaga pracę nerek. Dodatkowo zawiera dużo żelaza, więc może pomóc w walce z anemią.

6. Guawa 184,0 mg

guawa, witamina C

Zarówno owoce jak przetworzy w guawy bogate są w witaminę C i potas, a odmiany o czerwonym miąższu dodatkowo zawierają dużo karotenów, w tym likopen. Działają one przeciwutleniająco na komórki.

5. Czarna porzeczka ok. 185,0 mg

czarna porzeczka, witamina C

Jako surowiec leczniczy wykorzystywane są też liście np. na bóle brzucha, nieżyt żołądka i jelit, mają właściwości napotne i moczopędne. Owoce zawierają oprócz witaminy C, bardzo dużo witaminy P (organiczne związki chemiczne z grupy flawonoidów, w których skład wchodzi rutyna). Dzięki temu czarna porzeczka może wpływać na zwiększanie odporności.

4. Papryka czerwona 190,0 mg

papryka czerwona, witamina C

Jedna, duża papryka pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A u dorosłego mężczyzny. Kapsaicyna odpowiedzialna za ostry smak, występuje również w paprykach odmiany słodkiej, ale w mniejszym stężeniu. Pomaga wzbudzić apetyt i pobudzić trawienie.

3. Owoce róży ok. 850,0 mg

owoce róży, witamina C

Ekstrakty pozyskiwane z dzikiej róży wykazuje dużą aktywność przeciwutleniającą i działanie przeciwbakteryjne. Wyciągi z owoców róży działają wzmacniająco na organizm i poprawiają odporność na choroby zakaźne.

2. Rokitnik do 1100,0 mg

rokitnik, witamina C

Najczęściej uprawiana jako roślina ozdobna, ale dzięki swojemu składowi owoce rokitnika zwyczajnego okazały się bardzo dobrym naturalnym przeciwutleniaczem. Jest bogaty w kwercetynę, rutynę, (oczywiście) witaminę C i zawarte w pestkach kwasy omega.

1. Acerola nawet ponad 1600,0 mg

acerola, witamina C

Rośnie w ciepłej części Ameryki środkowej, wygląda prawie jak nasze rodzime czereśnie, ale ma bardzo wyjątkowy skład. Wystarczy zjeść 2-3 świeże owoce, żeby pokryć zapotrzebowanie na kwas askorbinowy. Warto również sięgać po sprawdzone soki.

Zawartość witaminy C w roślinach podana jest na 100 g produktu.

Pozdrawiam i życzę zdrowia

Rafał


Większość danych zaczerpnąłem z książki Lecznicza Żywność Dr med. Jorge D. Pamplona Roger wyd. Nowe Spojrzenia.

Zdjęcia pochodzą z portalu: Pixabay.com

Zobacz podobne wpisy

Dodaj komentarz

Close Menu