Znajdź mnie na FB i IG -->

Witamina A – 26 informacji, które trzeba znać

Witamina A jest bardzo ważną substancją dla zdrowia człowieka. Dlaczego? Bierze udział w szeregu bardzo ważnych procesach życiowych. Jednak trzeba uważać – można ją przedawkować.


Witamina A – najważniejsze informacje:

  1. Jedna z czterech witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (obok witamina D, E, K).
  2. Magazynowana jest przez wątrobę.
  3. Syntetyzowana w przewodzie pokarmowym (jelitach) z beta-karotenu i innych karotenoidów.
  4. Niezbędna do procesów reprodukcji, wzrostu i rozwoju nowy komórek.
  5. Uczestniczy w procesach widzenia (przekształcana jest w retinol, który niezbędny jest do widzenia przy niedoborze światła).
  6. Zapobiega powstawaniu ślepoty zmierzchowej („kurza ślepota” – niezdolność oka do przystosowania się do widzenia po zmroku, w ciemności).
  7. Chroni rogówkę oka przed nadmiernych wysychaniem.
  8. Wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości oraz zębów.
  9. Wzmacnia żuchwę i zapobiega wadą zgryzu.
  10. Odpowiada za utrzymanie prawidłowego funkcjonowania nabłonka skóry, przewodu pokarmowego i oddechowego.
  11. Wzmacnia skórę, włosy i paznokcie.
  12. Ochroni nabłonek przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów (wzmacnia ściany komórkowe utrudniając przenikanie bakterii).
  13. Leczy opryszczkę wargową, półpasiec, brodawki skórne, zakażenie oczu i drożdżycę pochwową.
  14. Wzmacnia odporność organizmu na ataki chorobotwórczych drobnoustrojów.
  15. Zmniejsza skutki uboczne chemioterapii u pacjentów oddziałów onkologicznych.
  16. Witamina A jest składnikiem kremów przeciwtrądzikowych i przeciwzmarszczkowych.
  17. Może pomóc w przypadku leczenia przewlekłych chorób płuc.
  18. Bardzo silny przeciwutleniacz (chroni przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki).
  19. Źródła zwierzęce w diecie: wątroba, jaja, tłuszcze zwierzęce, ryby, masło.
  20. Źródła roślinne (beta-karoten): żółte, pomarańczowe i czerwone owoce (np. marchewka, morele), ciemnozielone warzywa (np. szpinak, brokuł).
  21. Może być toksyczna – nie wolno brać jej na własną rękę! Jednorazowa dawka 150 mg może wywołać nudności, bóle głowy i osłabienie.
  22. Kobiety w ciąży i planujące rodzicielstwo muszą bezwzględnie uważać na ilość witaminy A w diecie – nadmiar uszkadza rozwijający się płód.
  23. Dzienna średnia zalecana dawka wynosi 800 µg (0,8 mg).
  24. Niedobór może być spowodowany spożywaniem posiłków o ograniczonej ilości tłuszczów oraz niedobory cynku.
  25. Żelazo i miedź ograniczają jej wchłanianie z przewodu pokarmowego.
  26. Typowymi objawami niedoboru są problemy skórne, łamliwe włosy i paznokcie, osłabioną odpornością, osłabieniem i gorszym gojeniem się ran.

Krótkie podsumowanie

Jeżeli chodzi o suplementacje to może być ona zbyt agresywna. Zdarzały się przypadki nawet uszkodzenia wątroby spowodowane zbyt dużymi dawkami witaminy. Bezpieczniejszym sposobem będzie przyjmowanie beta-karotenu, najlepiej z pożywieniem. Organizm sam będzie wstanie wytworzyć sobie jej tyle ile potrzebuje.

Pozdrawiam i życzę zdrowia

Rafał

Bibliografia:

1.Witaminy – Mój sposób na zdrowie. Beata Peszko, wyd. Heldruk, 2013

2. Lecznicza Żywność. Dr med. Jorge D. Pamplona Roger, wyd. Nowe Spojrzenie, 2014

3. Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół. Przegląd Reader’s Digest, 2000

4. https://poznajsienatluszczach.pl/2018/08/20/witamina-a-zrodla-skutki-niedoboru/

Zobacz podobne wpisy

Dodaj komentarz

Close Menu